Ogļhidrāti

Ogļhidrāti ir ķīmiski savienojumi, kas sastāv no oglekļa, ūdeņraža un skābekļa. Ogļhidrāti pārtikā ir gan vienkāršo cukuru veidā, piemēram, medū, galda cukurā un saldumos, gan cietes jeb salikto ogļhidrātu veidā – maizē, rīsos, griķos, kartupeļos un burkānos. Organisms tos pārveido glikozē, kas ir galvenais „ātrās” enerģijas avots. Galvenie glikozes patērētāji organismā ir nervu sistēma un asins šūnas.
 
Organismam nepieciešams uzturēt pastāvīgu glikozes līmeni asinīs, lai ārkārtas situācijās būtu pieejams enerģijas avots. Galvenais ogļhidrātu uzdevums ir nodrošināt organismu ar enerģiju, un apmēram puse no visa dienā nepieciešamā enerģijas daudzuma jāsaņem ar ogļhidrātiem. 1g ogļhidrātu dod 4 kcal jeb 16,7 kJ. Vidēji dienā pieaugušam cilvēkam ar uzturu jāuzņem 280 - 300g ogļhidrātu, atkarībā no fiziskās slodzes un cilvēka ķermeņa masas. Ja rodas vairāk glikozes nekā organismam nepieciešams, tā tiek uzkrāta jeb pārvērsta glikogēnā, kas glabājas aknās un muskuļos, bet vajadzības gadījumā glikogēns atkal pārveidojas par glikozi. Glikogēna krātuves nav bezizmēra; ja tās ir pilnas, glikozes pārpalikums uzkrājas tauku veidā, veicinot aptaukošanos. Šo procesu regulē hormons – insulīns.
 
Izvēloties ar ogļhidrātiem bagātus pārtikas produktus būtu jāņem vērā veselīga uztura ieteikumi, proti, jāēd vairāk graudaugu produkti (īpaši pilngraudu) un kartupeļi, dārzeņi, augļi un ogas. Ieteicams ierobežot uzturā lietojamā cukura un tā saturošo produktu daudzumu.
 
Ja uzturā tiek lietoti saldumi, balto miltu produkti un dažādi mīklas izstrādājumi, asinīs ļoti ātri lielā daudzumā nonāk glikoze, līdz ar to aizkuņģa dziedzeris izdala daudz insulīna, savukārt paaugstināta insulīna koncentrācija asinīs nosaka tauku uzkrāšanos šūnās. Lai to novērstu, uzturā jālieto saliktie ogļhidrāti (pilngraudu produkti – pilngraudu maize, brūnie rīsi, griķi, pilngraudu auzu pārslas u.c.), jo tie zarnās sadalās pakāpeniski, līdz ar to asinīs glikoze nonāk pakāpeniski, kas palīdz uzturēt stabilu glikozes līmeni asinīs, tā kontrolējot insulīna veidošanos. Šie produkti rada ilgstošu sāta sajūtu un samazina apetīti.
 
Izmantotā literatūra:
1. Havensone G., Meija L., Uztura izpratne, Rīga, Lietišķās informācijas dienests, 2010;
2. Veselības ministrija, Veselības veicināšana un dzīvesveids, Ogļhidrāti. Pieejams: www.vm.gov.lv/