Pusaudžiem

Uzturs ir ļoti svarīgs faktors pusaudža augšanas, attīstības un veselības nodrošināšanai. 
Veselīga uztura ievērošana pusaudža organismu nodrošinās ar neaizstājamām uzturvielām, kas nepieciešamas viņa augšanai, attīstībai un enerģijai. Ja pareizs un veselīgs uzturs tiek ievērots jau pusaudža gados, šīs iemaņas un paradumi nezūd un nemainās visas dzīves laikā.
 
Svarīgi ir ievērot visus ieteikumus kompleksi, neizdalot vienu sadaļu atsevišķi. Būtiski ir ievērot dažādību savā ēdienkartē, jo vienveidīgs uzturs neveicinās jaunā cilvēka vēlmi to ievērot. Bērniem no divu gadu vecuma un pusaudžiem ir izstrādāta pašiem sava uztura piramīda, kas atšķiras no pieaugušo uztura piramīdas. Uztura piramīdā attēlotie principi nav negrozāmi, taču ļauj katram pašam izvēlēties piemērotu un veselīgu uzturu. Katra no uztura piramīdā attēlotajām produktu grupām nodrošina dažas, bet ne visas organismam nepieciešamās uzturvielas.
 
Lai pusaudžu uzturs būtu pilnvērtīgs un veselīgs, vairākas reizes dienā uzturā ir jālieto maize, graudaugu produkti vai kartupeļi, tomēr jāatceras, ka veselīgs uzturs ir jāpagatavo pareizi, piemēram, eļļā vārīti kartupeļi jeb „frī” neatbilst veselīga uztura principiem. Pusaudžiem īpaši ieteicami produkti ir maize, griķi, auzas un putraimi un tos speciālisti iesaka lietot vairākās ēdienreizēs.
 
Būtiska nozīme jaunieša ēdienkartē ir dārzeņiem un augļiem. Dārzeņos un augļos ir maz tauku un tādēļ to lietošana uzturā palīdz kontrolēt ķermeņa svaru. Šie produkti satur arī pusaudžiem tik ļoti nepieciešamo B vitamīnu un citas organisma attīstībai svarīgas vielas.
 
Uztura speciālisti pusaudžiem iesaka uzturā vairāk lietot pupiņas, pākšaugus, lēcas un zivju produktus, mazāk dzīvnieku izcelsmes produktus. Pusaudžiem uzturā ir jālieto tikai liesa gaļa, bet redzamie tauki ir jānogriež. Svarīgi ir atcerēties, ka cīsiņos, desās un gaļas konservos ir daudz tauku un sāls, kas pusaudža organismam nav nepieciešami, tādēļ šos produktus labāk aizstāt ar svaigi pagatavotām pupiņām, lēcām, zivīm, liesu gaļu, olām, putnu gaļu u.c.
 
Ļoti svarīgi jauniešiem ir kontrolēt tauku lietošanu uzturā. Produkti, kuru satur daudz taukus, pusaudzim var izraisīt veselības problēmas, tādēļ no to lietošanas ir jāatturas. Jauniešiem nepieciešamo tauku daudzumu satur iepriekš minētie produkti, tādēļ papildus nav nepieciešams lietot citas produktu grupas, kurās ir augsts tauku saturs. Svarīgi ir arī pareizi pagatavot maltīti un neizmantot taukus vai to saturošus produktus ēdiena sagatavošanā.
 
Pusaudzim ikdienas ēdienkartē ieteicams iekļaut arī piena produktus, kuros ir zems tauku saturs. Jaunam cilvēkam nav vēlams lietot treknu pienu, pietiek, ja tiek lietots piens, kas satur tikai 2% tauku. Piena produkti pusaudzim ir jālieto regulāri, jo tie palīdz kaulu un zobu attīstībai. Šo produktu lietošana uzturā mazinās iespējas vecumā saslimt ar osteoporozi, jo piena produktos ir augsts kalcija līmenis, kas stiprina kaulus.
 
Pusaudzim ir jākontrolē arī cukura lietošana uzturā, izvairoties no ēdiena saldināšanas un saldumu lietošanas. Jākontrolē ir arī sāls lietošana uzturā, jo cilvēka organismam pietiek ar to sāls daudzumu, kas tiek uzņemts no rūpnieciski ražotajiem produktiem, piemēram, arī maizē ir sāls. Tādēļ ēdiena pagatavošanai ieteicamāk ir lietot dažādas garšvielas un garšaugus, tādējādi bagātinot ēdiena garšu. Sāls bieži vien nomāc katra ēdiena īpašo garšu.
 
Svarīgākā ēdienreize ne tikai pusaudžiem, bet arī pārējo vecumu cilvēkiem, ir brokastis. Brokastis ir kā starts dienai, kad cilvēka organisms sāk mosties un gatavojas cīņām. Savukārt vakars ir finišs, kad organisms gatavojas atpūtai un tādēļ nav nepieciešams uzņemt daudz pārtikas. Ēdot brokastis, pusaudzis sagatavo sevi darbam skolā un citu pienākumu veikšanai. Turklāt, ja būs ēstas brokastis, bērns nevēlēsies iegādāties neveselīgos našķus un jutīsies paēdis līdz pusdienām.
 
Ikviens pārtikas produkts mēdz bojāties, tādēļ ir ļoti svarīgi tos pagatavot saskaņā ar pārtikas drošuma un higiēnas nosacījumiem.